به کارنامه سینمایی خود ۱۵ میدهم
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۲۹۰۹
جمال شورجه با بیان اینکه اگر انقلاب نمیشد وارد سینما نمیشد، گفت: به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ میدهم. از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم میخواست، نرسیدهام و از نظر خودم کم گذاشتهام.
به گزارش ایسنا، موزه سینمای ایران در ادامه سلسله گفتوگوهای تاریخ شفاهی خود با جمال شورجه کارگردان، نویسنده و تهیهکننده سینما به گفتوگو نشسته است که بخشهایی از آن در ادامه میآید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جمال شورجه با بیان اینکه از کودکی به سینما علاقهمند بوده است، گفت: من و برادرم بزرگترم به سینما بسیار علاقه داشتیم. در سال ۱۳۴۰ در زنجان صاحب یک سینما آشنا بودیم و برخی فیلمها را حتی ۱۰ بار میدیدم. البته برادر بزرگترم بیشتر علاقهمند به بازیگری بود و به واسطه او من به سینما علاقهمند و وارد این حوزه شدم.
شورجه خاطرنشان کرد: در دوران دبستان و دبیرستان زیاد نقاشی میکردم به همین دلیل در دانشگاه در رشته گرافیک قبول شدم و در همان زمان وارد انجمن اسلامی شدم. دوستان زیادی در آنجا پیدا کردم و زمانیکه امام (ره) وارد ایران شدند اکثر نقاشیها و پلاکاردهای ورود امام از فرودگاه تا بهشت زهرا را ما نقاشی و خطاطی کرده بودیم.
او درباره ورودش به حوزه فیلمسازی توضیح داد: از طرف مدرسه عالی شهید مطهری فراخوان داده بودند و در آن زمان امامی کاشانی سرپرست آنجا بود که تا زمانی که دانشگاهها تعطیل هستند علاقهمندان سینما بتوانند فیلمسازی بخوانند. ما هم که رشته هنر میخواندیم بیشتر علاقهمند شدیم و برای آموزش فیلمسازی به این دورهها رفتیم. حدود ۱۰۰ نفر از انجمنهای اسلامی بودیم که در این کلاسها که تحت عنوان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی در باغ فردوس بود شرکت کردیم.
شورجه درباه اولین کار تصویریاش گفت: یادم میآید روزی به دفتر محسن علیاکبری رفتم که میخواست فیلمی بهنام «روزنه» بسازد. فیلمنامه را خواندم و پذیرفتم و من را به واحد جنگ شبکه یک سیما معرفی کردند. «روزنه» را در منطقه جنگی ساختیم که کار سختی بود اما از تلویزیون پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.
او ادامه داد: در همان سالها با علیرضا داوودنژاد از طریق زندهیاد رسول ملاقلیپور آشنا شدم که من را به خانهشان برای خواندن فیلمنامه دعوت کردند تا درباره فیلمنامه بحث و نواقص را برطرف کنیم.
جمال شورجه در پاسخ به سوال محمود گبرلو (منتقد- کارشناس سینما) مبنی بر اینکه چطور به این نتیجه رسیدید که میتوانید تاریخ عاشورا را در سینما به نمایش درآورید؟ پاسخ داد: من معتقدم تمام تاریخ عاشورا را نمیتوان به تصویر کشید بلکه میتوان نقبی به این رویداد مهم زد. ضمن اینکه من بر اساس دیدگاه اعتقادی خودم فیلم میسازم.
شورجه در ادامه یادآور شد: سینما قرنها است که در همه دنیا جایگاه خود را باز کرده است و علاقهمندان زیادی دارد. در دوران دانشگاه بر سر این موضوع که فرم و تکنیک میتواند در خدمت محتوا باشد، تحقیقات زیادی انجام دادیم.
وی با بیان اینکه به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ میدهد، گفت: از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم میخواست، نرسیدهام و از نظر خودم کم گذاشتهام.
شورجه با بیان اینکه سعی کرده دیدگاهها و عقاید اسلامی خود را به مردم منتقل کند، گفت: اگر انقلاب نمیشد وارد سینما نمیشدم و همان رشته گرافیک را دنبال میکردم زیرا من با دیدگاه امام (ره) وارد سینما شدم. ایشان از همان اولین روزی که وارد ایران شدند و به بهشت زهرا رفتند درباره سینما گفتند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم» چیزی که امام فرمودند درواقع محتوای سینما بود که ایشان را برآشفته بودند و این جمله را گفتند.
او درباره دیدار خود با مقام معظم رهبری نیز گفت: رهبری اعتقادشان بر این است که باید سینما را گسترش دهیم تا بتوانیم طیف بیشتری را مخصوصا در جهان اسلام جذب کنیم زیرا آنها سینما ندارند و ما باید به آنها در این زمینه کمک کنیم.
جمال شورجه متولد ۱۳۳۳ در زنجان است و فیلمهایی همچون «سی و سه روز»، «وعده دیدار»، «باشگاه سری»، «خلبان»، «دایره سرخ»، «عبور از خط سرخ»، «حماسه مجنون»، «لبه تیغ»، «عملیات کرکوک»، «شب دهم» و «روزنه» را در کارنامه هنری خود دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: جمال شورجه جمال شورجه علاقه مند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زندهیاد حسام محمودی
آفتابنیوز :
فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغزاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلمنت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگیهای این فیلم عاشقانه نوشته است.
در این یادداشت آمده است:
«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکلگیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقعگرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سالهای اخیر اندک تلاشهایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخصترین آنها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغزاده است که تجربهای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب میآید. پلتفرم فیلمنت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که میتواند دارای جذابیتهای زیادی برای علاقهمندان این دسته از آثار باشد.
صباغزاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامهای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تمهای ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش میبرد. صباغزاده قصهاش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست میرساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرودهای آشنایی را به تصویر میکشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب میآید که از آن برای قصهگوتر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.
اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایدهای مناسب برای خلق شوخیهای جذاب به نظر میرسد که در عین حال رگههای پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانهای به قهرمانهای خود و سیر روابط آنها داشته و در عین حال دست به آسیبشناسی هم میزند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونهای شاخص و درخشان به حساب میآید.
صباغزاده برای جذابتر شدن فیلم خود شوخیهای بامزهای را با تکیه بر ظرفیتهای کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیالانگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که میتوان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکتهای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک میکند.
انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیکها از اهمیت فوق العادهای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی میتواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلمهایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغزاده نقشهای اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشتهاند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زندهیاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود میکشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهرهاش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستینبار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمیتوان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زندهیاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینماییاش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را میداد.
«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلمهایی است که قابلیت ارتباط با طیفهای مختلف سنی به خصوص زوجهای جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم میزند.»
منبع: خبرگزاری مهر