Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمال شورجه کارگردان سینمای ایران معتقد است که در سینمای ایران محتوا مهمترین عنصری است که باید مورد توجه قرار گیرد و ساختار در مرحله بعدی قرار دارد.

جمال شورجه درباره مهمترین موضوعی که باید در سینمای ایران مورد توجه قرار گیرد، گفت: معضل سینمای ایران که بارها گفته شده، معنا و محتوای فیلم‌ها است که باید از طریق سیاستگذاری و راه اندازی شورای فیلمنامه در اداره نظارت و ارزشیابی اصلاح شود و در امتیازدهی‌هایی که برای فیلم‌ها درنظر گرفته می‌شود ابتدا باید به محتوا توجه شود و بعد به ساختار و نباید تنها ساختار را ملاک ارزیابی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگردان سینمای ایران ادامه داد: باید به درون مایه فیلم‌های سینما توجه بیشتری کرد تا شان انقلاب اسلامی ایران و سیاست‌های کلان بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود که متاسفانه این امر هنوز محقق نشده است و نخواهد شد مگراینکه شورای فیلمنامه نظارت و ارزشیابی راه اندازی شود و فیلم‌ها را از زاویه دید محتوا و ساختار نگاه کنند.

وی با تاکید بر اینکه محتوا بسیار مهم است درحالیکه امروز بیشتر به ساختارها نگاه می‌شود، بیان داشت: اگر به محتوا توجه شود قطعا فیلمنامه‌ها جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند و اگر چند بازیگر عامه پسند نیز در فیلم‌ها حضور داشته باشد تا بتواند از نظر سرمایه‌گذاری نیز مخاطب را باخود همراه کنند، قدم بزرگی برداشته خواهد شد.

شورجه ادامه داد: متاسفانه امروز بیشتر به سرمایه فکر می‌شود تا محتوا درحالیکه از محتوای خوب می‌توان به فیلمنامه قوی رسید.

گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود./ایلنا

آخرین وضعیت سلامت جمال شورجه/ساخت سریال «حضرت موسی(َع)» با کمک یک کارگردان دیگر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سینمای ایران جمال شورجه فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۸۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ طولانی شدن روند تصویربرداری و توقف تولید در زمان کووید و ماجراهایی که بعد از تصمیم تهیه‌کننده ترکیه ای برای اکران فیلم در این کشور پیش از اکران در ایران پیش آمد بخشی از حواشی بود که این فیلم تا رسیدن به اکران پشت سر گذاشت، هرچند اکرانش هم بی‌مسئله نبود.

فیلم چند نوبت قرار بود به اکران برسد که هر بار به تعویق افتاد. آخرین بار همین یک هفته قبل از اکران بود که باز به هفته بعد از آن موکول شد.

اما این‌ها تمام ماجراهای این فیلم نبود. به جز انتخاب بازیگران نقش مولانا و شمس که بازخوردهای زیادی داشت، استفاده از بازیگران ترکیه‌ای مثل‌ هانده ارچل، ‌ ابراهیم چلیک‌کول، بنسو سورال، ‌ بوران کوزوم، ‌ سلما ارگچ، ‌ حسام منظور و هالیت ارگنچ هم یکی از مسائلی بود که صحبت‌های زیادی درباره آن شد.

حضور بازیگران ترکیه‌ای در فیلم‌های ایرانی البته به سال‌های دور برمی‌گردد. در سال‌های پیش از انقلاب هم بازیگران ترکیه‌ای در فیلم‌های فارسی بازی کرده بودند. مهم‌ترین و پرکارترین آنها جنید آرکین است که در ایران با نام فخرالدین شهرت دارد. او از سال ۴۷ تا ۷۴ در ۱۶ فیلم و سریال ایرانی بازی کرد. اولین آنها یوسف و زلیخا بود و آخرینش سریال مزد ترس که سال ۷۴ پخش شد. به جز او امل سایین خواننده و بازیگر ترک هم پیش از انقلاب در چند فیلم ایرانی حضور داشت.

دو دهه بعد از انقلاب حضور ستارگان ترک در فیلم‌های ایرانی ادامه پیدا کرد. آدم برفی ساخته داود میرباقری که سال ۷۳ ساخته شد، اگرچه از بازیگران ترکیه‌ای استفاده نکرد، اما به نوعی پیشقدم ساخت فیلم در ترکیه شد.

پس از آن در دهه هشتاد فیلم‌ اکواریوم ایرج قادری در ترکیه فیلمبرداری شد و بعدتر در دهه‌ی ۹۰ فیلم‌هایی نظیر گناهکاران از فریبرز قریبیان، بغض به کارگردانی رضا درمشیان و یک سطر واقعیت ساخته علی وزیریان در ترکیه فیلمبرداری شدند و در تمام آنها بازیگران ترک در نقش‌های فرعی و کم اهمیت حضور داشتند.

اما از اواخر دهه نود حضور بازیگران ترکی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی جدی شد و حالا این بازیگران عهده‌دار بازی نقش‌های اصلی یا دست‌کم پر رنگ در فیلم‌های ایرانی شدند. فیلم‌های مطرب، ‌ جن زیبا، هولیا با حضور بازیگران ترکیه ای در این دهه به نمایش درآمدند.

«جن زیبا» در سال ۹۷ اکران شد که بازیگر ترکی در آن بازی می‌کرد که به واسطه سریال‌هایی که در آنها بازی کرده بود، ‌ برای تماشاگر ایرانی شناخته شده بود. حضور نورگل یشیلچای امید زیادی هم برای فروش این فیلم ایجاد کرده بود که البته موفق نبود. این فیلم در سال ۹۷ کمی ‌بیش از یک میلیارد تومان فروخت که اصلا رقم جالبی نیست.

«مطرب» ساخته ۱۳۹۸ مصطفی کیایی داستان خواننده‌ای قدیمی ‌با بازی پرویز پرستویی است که دیگر اجازه فعالیت ندارد و بالاخره در هفته فرهنگی ایران در ترکیه فرصتی برای اجرای کنسرت پس از سالیان طولانی پیدا می‌کند. این فیلم در سال ۹۸ بیش از ۳۸ میلیارد تومان فروش داشت و یکی از فیلم‌های موفق گیشه بود.

سال ۹۹ هم مرتضی آتش زمزم فیلم «هولیا» را با حضور ویلما الس و هولیا دیکن ساخت که البته سال گذشته اکران شد و حدود ۵ میلیارد تومان فروش داشت. نوروز هم فیلم دیگری بود که سال گذشته در جشنواره فجر اکران شد و علی بوراک سیلان، بازیگر ترکیه‌ای، در آن بازی داشت.

حالا هم مست عشق گروهی از بازیگران ترک را وارد فیلمی‌از سینمای ایران کرده است. اما آنچه در مورد مست عشق متفاوت است این است که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و نه این که تنها از بازیگران ترکیه ای استفاده کرده باشد. فروش نه چندان موفق فیلم هایی که با بازیگران ترکیه‌ای ساخته شدند، ‌این پیام را می دهد که صرف حضور آنها نمی‌تواند دلیلی برای فروش بالای فیلم باشد.

در مورد مست عشق هم دلایل زیاد دیگری برای فروش ۴۷ میلیاردی آن وجود دارد که تنها بخشی از آن بازی ستارگان ترک است. بنابراین فروش بالای آن نمی‌تواند مشوقی برای ساخت فیلم‌هایی با حضور بازیگران ترکیه‌ای قلمداد شود، اما می‌تواند شروعی برای همکاری مشترک با ترکیه باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین مهمان "مست عشق" شدند (+تصاویر) مست عشق : روایتی متفاوت از عشق با حضور ستارگان دو کشور (+عکس) ادامه رقابت «تمساح خونی» و «مست عشق» در گیشه و آغاز اکران یک اکشن

دیگر خبرها

  • حیف شد، موسیالا را به زور به انگلیس می‌بردم!‏
  • استایل هانده ارچل بازیگر زن فیلم مست عشق در یک مهمانی استانبول (عکس)
  • لایحه‌ مالیاتی دولت برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید
  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • زلفی گل: در فرهنگ ایرانی به علم توجه شده است
  • تکلیف سردار آزمون با رم مشخص شد
  • قیمت گندم مشخص شد
  • بیانیه‌های سریالی سپاهان علیه پرسپولیس با یک محتوا | آفرین؛ چه دیدگاه جالبی!
  • چشم تیم ملی به جمال کاپیتان جدید روشن شد
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟